Abstract
Pengenalan Genially: Genially merupakan aplikasi yang boleh digunakan secara percuma selepas mendaftar untuk penggunanya membuat kandungan imej interaktif, baik dalam bentuk poster, video, infografik, penyediaan slaid, kuiz dan gamification dan sebagainya. Bahan yang dihasilkan boleh di kongsi bersama orang lain. Templat yang disediakan telah dimasukan pelbagai elemen seperti corak yang menarik, animasi, audio, transition dan lain-lain lagi. Bayaran hanya dikenakan sekiranya pengguna ingin mengunakan templat premium yang boleh dimuat turun hasilnya dalam bentuk PDF dan JPG sekiranya untuk melihat bahan tersebut diluar talian. Semuanya sangat menarik dan jarang diperolehi dari aplikasi yang lain. Salah satu kaedah bahan pengajaran yang menarik dan berkesan untuk menguji daya ingatan pelajar ialah melalui penyediaan kuiz dan permainan (game) yang disediakan dalam genially. Terdapat pelbagai templat kuiz dan permainan (game) menarik yang boleh dipilih untuk memberikan pengalaman belajar yang menarik disamping pelajar dapat mengulangi berulang kali dan tiada markah diberikan. Berikut adalah langkah-langkah penyediaan kuiz dan permainan (game).
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamed, Siti Asmah UNSPECIFIED |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Kadar, Rozita UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Instructional systems > Computers in education. Electronic data processing > Computer assisted instruction. Programmed instruction > Interactive multimedia. Hypermedia L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | e-Buletin JSKM |
ISSN: | 2637-0077 |
Volume: | 8 |
Keywords: | eBuletin JSKM, Jabatan Sains Komputer dan Matematik, UiTM Pulau Pinang |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74125 |