Abstract
Kajian ini bertujuan melihat persepsi dan kesan, komunikasi ke atas ketaatan, personaliti, motivasi dan kepuasan kerja. Kerangka kajian ini ialah perspektif hubungan manusia dalam komunikasi keorganisasian. Seramai 1690 orang responden telah dipilih sebagai sampel dari Universiti Teknologi MARA Shah Alam, Kampus, Pulau Pinang, Kampus Kelantan, Kampus Sarawak terdiri daripada staf akademik dan staf bukan akademik. Empat dimensi komunikasi telah diuji iaitu komunikasi membina, komunikasi terbuka, peluang dan pengaruh komunikasi ke ats dan kualiti maklumat ke bawah. Hasil ujian regrasi berganda menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara komunikasi ketua dengan pekerja terhadap ketaatan, personaliti, motivasi dan kepuasan kerja. Juga terdapat perbezaan yang ketara di antara tahap kepuasana komunikasi, ketaatan, personaliti, motivasi dan kepuasan kerja di kalangan staf akdemik dan bukan akademik dan juga perbezaan di antara kampus yang dikaji.
Metadata
Item Type: | Research Reports |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Sualman, Ismail UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Consumer satisfaction H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management > Communication H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management > Employee motivation H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Research Management Centre (RMC) > Institute of Research, Development and Commercialization (IRDC) > Bureau of Research and Consultancy |
Keywords: | Persepsi dan komunikasi, kepuasan kerja |
Date: | 2001 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69281 |
Download
69281.pdf
Download (2MB)