Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Perak. Kaedah pemerhatian dan soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan daripada pemerhatian terhadap sesi pembelajaran dalam talian bagi subjek Bahasa Jepun menunjukkan terdapat dua isu utama yang ketara dari perspektif guru iaitu penglibatan dan kehadiran pelajar. Manakala, dapatan soal selidik pula menunjukkan tiga cabaran utama yang dihadapi pelajar iaitu (i) internet terlalu perlahan (58%), (ii) gangguan kerja lain, hal rumah (57%) dan (iii) tiada gajet sendiri (37%). Kajian ini mengutarakan tiga cara untuk menangani isu dan cabaran ini: (i) memperbanyakkan aktiviti belajar sambil bermain, (ii) selang-selikan kelas dengan sesi pembelajaran dalam talian secara tidak segerak dan (iii) membina kerjasama dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Hasil kajian ini diharapkan akan memberi manfaat kepada semua warga pendidik yang terlibat dengan pembelajaran dalam talian.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hamidon, Nafisah nafisah.hamidon@gmail.com |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Patron Mohd Nor, Abd Halim UNSPECIFIED Advisor Md Badarudin, Ismadi UNSPECIFIED Advisor Jono, Nor Hajar Hasrol UNSPECIFIED Advisor Ismail, Shafinar UNSPECIFIED Advisor Maulan, Sumarni UNSPECIFIED Advisor Md Yusuf, Ahmad Harith Syah UNSPECIFIED Advisor Mahpoth, Halim UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction L Education > LB Theory and practice of education > Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking L Education > LB Theory and practice of education > School administration and organization > School management and discipline > Classroom management |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus |
Keywords: | Covid-19; Pembelajaran dalam talian; Cabaran dan solusi PdPR |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041 |