Transkrip wawancara bersama Puan Hazliah Binti Mat Zain kuih cek mek molek / Nur Mayzatul Aqhma Ibrahim and Aiffah Zulaikha Razin

Ibrahim, Nur Mayzatul Aqhma and Razin, Aiffah Zulaikha (2018) Transkrip wawancara bersama Puan Hazliah Binti Mat Zain kuih cek mek molek / Nur Mayzatul Aqhma Ibrahim and Aiffah Zulaikha Razin. [Oral History] (Submitted)

Abstract

Temubual ini adalah antara pelajar dan tokoh iaitu Puan Hazliah mengenai latar belakang, sejarah dan pengalaman beliau sepanjang menjadi peniaga Cek Mek Molek. Beliau telah berkecimpung dalam dunia perniagaan kuih-muih sejak berumur 10 tahun sehingga sekarang. Projek pendokumentasian sejarah lisan ini dijalankan di rumah Puan Mah yang bertempat di Kampung Bunut Payong, Kota Bharu Kelantan pada 16 November 2017. Beliau merupakan seorang peniaga kuih Cek Mek Molek di Pasar Besar Siti Khadijah, Kota Bharu Kelantan. Selain itu, beliau turut berkongsi cerita mengenai pengalaman beliau sepanjang menjadi peniaga kuih Cek Mek Molek hampir 20 tahun. Beliau juga berharap agar kuih tradisi negeri Kelantan akan dapat diwarisi oleh generasi akan datang dan ia dapat dikekalkan sampai bila-bila.

Metadata

Item Type: Oral History
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Ibrahim, Nur Mayzatul Aqhma
201628054
Razin, Aiffah Zulaikha
2016882378
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Abdullah, Nurulannisa
UNSPECIFIED
Interviewee
Mat Zain, Hazliah
UNSPECIFIED
Subjects: D History General and Old World > D History (General) > Methodology. Relation to other sciences > Oral history
T Technology > TX Home economics > Cooking, Malay
T Technology > TX Home economics > Cooking > Baking. Confectionery > Desserts, pies, and puddings. Pastry
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Kelantan > Machang Campus > Faculty of Information Management
Keywords: Puan Mah, Cek Mek Molek, pendidikan, pengalaman
Date: January 2018
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86075
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 86075.pdf] Text
86075.pdf

Download (2MB)

ID Number

86075

Indexing

Statistic

Statistic details