Abstract
Perkembangan teknologi maklumat masa kini telah memberi sumbangan yang amat besar dalam kehidupan masyarakat. Ia bukan sahaja sebagai egen perubahan yang memberi sumber pelbagai maklumat, bahkan jika digunakan dengan sebaiknya boleh menjadi medium yang berkesan dalam
pembelajaran dan pengajaran. Bagi memastikan penyebaran komunikasi yang berkesan, tiga fungsi utama pancaindera utama insan iaitu pendengaran, penglihatan dan hati mesti digunakan sebaik mungkin. Keutamaan kepada literasi multimedia membolehkan pemikiran kreatif dan kritis pendidik dan pelajar berkembang melalui analisis dan penerbitan bahan-bahan media secara sistematik. Perkongsian maklumat berkomputer sangat diperlukan dalam proses pembelajaran dan pengajaran kerana keadah ini lebih cepat dan mudah, murah, tiada sempadan dan interaktif. Justeru itu, persediaan individu yang terlibat dalam pendidikan adalah sangat penting bagi mengintergrasikan multimedia dengan ilmu pengetahuan yang boleh menempatkannya sebagai wasilah proses pembelajaran kepada pelajar. Walau bagaimanapun, tarikan dan keberkesan pembelajaran bukan sahaja disebabkan oleh kesesuaian pemilihan isi dan gaya persembahan, malah iajuga disebabkan kesesuaian media dan saluran.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Budin, Aiza aizabudin@pahang.uitm.edu.my Wan Ahmad, Wan Azmi wanazmi@pahang.uitm.edu.my Jaafar, Dr. Abu Bakar drabubakar@pahang.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Educational technology L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Interactive multimedia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | KONAKA Konferensi Akademik 2016 |
Event Title: | KONAKA Konferensi Akademik 2016 Pengkongsian Ilmu Dari Perspektif Islam |
Event Dates: | 30 November 2016 |
Page Range: | pp. 295-303 |
Keywords: | Multimedia, pembangunan multimedia |
Date: | 2016 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78627 |