Abstract
Apabila kita memperkatakan mengenai lanskap bandar sering dibayangkan satu persekitaran yang indah dipenuhi dengan berbagai tanaman beranika warna dan rupa. Bayangan ini sebenarnya hanyalah sebahagian sahaja kerana lanskap dalam pengertiannya yang menyeluruh merangkumi keseluruhan persekitaran dan apa yang terkandung di dalam. (A Theory Of Good Gity From : The MIT Press : 1981 Kevin Lynch ). Dalam ertikata lain, landskap di satu-satu kawasan itu mengandungi segala elemen-elemen buatan manusia atau semulajadi. Ini termasuklah berbagai struktur yang di bina, taman-taman, tumbuh-tumbuhan, ladang, gunung dan jalan-jalanraya yang menghubungi setiap ceruk rantau. Keadaan bagaimana setiap elemen tersebut berinteraksi menentukan ciri-ciri dan kualiti landskap di kawasan tersebut.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ariffin, Azmi UNSPECIFIED |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Hussain Sazally, Salehaton UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Advertising |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Architecture, Planning and Surveying |
Programme: | Diploma Perancangan Bandar dan Wilayah |
Keywords: | Papan tanda iklan, jenis-jenis, perundangan dan pengawalan |
Date: | 1993 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77975 |
Download
77975.pdf
Download (124kB)