Abstract
Surau sekolah bukan sahaja sebagai tempat untuk melakukan ibadah tetapi juga sebagai salah satu tempat pembelajaran dan pemudah caraan yang terdapat di sekolah rendah. Malah Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencadangkan supaya surau sekolah berfungsi sebagai pusat sehenti (one stop center ) dalam Majlis Anugerah Surau Imarah Sekolah-Sekolah KPM 2018. Ia merupakan salah satu tempat yang perlu disediakan oleh pihak sekolah sebagai satu kemudahan asas di setiap sekolah yang mempunyai lebih daripada 15 orang murid Islam mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh KPM. Justeru, kajian ini telah dijalankan untuk mengenal pasti tahap prasarana fizikal dan ergonomik. Di samping itu untuk melihat tahap penggunaan surau dalam bidang PDPc dan juga bidang Ibadah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang telah dijalankan ke atas 186 guru Pendidikan Islam di bawah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Petaling Utama dengan mengedarkan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data. Setiap data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan tahap prasarana fizikal dan ergonomik berada di tahap tinggi, manakala tahap penggunaan dalam PDPc dan ibadah juga berada pada tahap tinggi. Hasil dapatan daripada analisis inferens dengan menggunakan one way ANOVA pula telah didapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap prasarana dan tahap penggunaan dengan zon sekolah pada aras (p<0.05), manakala tidak wujud perbezaan pada aras(p<0.05) antara tahap prasarana dan tahap penggunaan berdasarkan pengalaman mengajar guru Pendidikan Islam. Sebagai rumusannya kajian ini mendapati prasarana surau sekolah berada dalam keadaan baik dan masih boleh dibuat penambahan untuk menjadikan kelengkapan yang lebih baik.
Metadata
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Kila, Nor Liza 2017801146 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Abd Rahim, Syuhaida Idha UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Mosques. Monasteries B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Study and teaching. Research |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Programme: | Sarjana (Pengajian Islam Kontemporari) |
Keywords: | Konsep PDPc , surau sekolah, pusat sehenti |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/75994 |
Download
75994.pdf
Download (30kB)