Al-Nashāt Al-Lughawiyy dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab / Mashitah Nordin and Nur Aini Ariffin

Nordin, Mashitah and Ariffin, Nur Aini (2021) Al-Nashāt Al-Lughawiyy dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab / Mashitah Nordin and Nur Aini Ariffin. Bulletin APB Edisi 7. ISSN 2682-7948

Abstract

Pelajar sering menganggap pembelajaran bahasa amat membosankan disebabkan oleh cara pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang sama. Justeru, kaedah pengajaran yang kreatif dan inovatif perlu diselitkan semasa proses pengajaran dan pembelajaran bahasa dijalankan bagi mewujudkan situasi komunikatif dalam kalangan pelajar. al-Nashāt al-Lughawiyy (aktiviti bahasa) merupakan salah satu pendekatan yang dapat menarik minat pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Arab. Hal ini kerana pelajar berpeluang menggunakan Bahasa Arab secara praktikal dan kreatif dalam keadaan yang menyeronokkan. Penganjuran pertandingan seperti Pertandingan Video Pendek Bahasa Arab dan Pertandingan Penulisan Hiwār Bahasa Arab antara aktiviti bahasa yang bukan sahaja dapat memupuk minat pelajar untuk mempelajari Bahasa Arab bahkan mampu melahirkan pelajar yang kompeten, inovatif dan kreatif.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Nordin, Mashitah
UNSPECIFIED
Ariffin, Nur Aini
UNSPECIFIED
Subjects: A General Works > AP Periodicals
P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language
P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language > Study and teaching
P Language and Literature > PN Literature (General)
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus
Journal or Publication Title: Bulletin APB Edisi 7
ISSN: 2682-7948
Keywords: Al-Nashāt Al-Lughawiyy, pengajaran, pembelajaran, Bahasa Arab
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/66824
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 66824.pdf] Text
66824.pdf

Download (2MB)

ID Number

66824

Indexing

Statistic

Statistic details