Abstract
Artikel ini membincangkan mengenai penentuan tingkah laku pelancong psikosentrik dan alosentrik di Kota Kinabalu, Sabah. Secara umumnya, kajian mengenai kecenderungan tingkah laku pelancong ini masih kurang dan terhad. Oleh itu, kajian yang dijalankan ini meneliti faktor penentu kecenderungan tingkah laku pelancong psikosentrik dan alosentrik di Kota Kinabalu. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah kuantitatif, iaitu dengan mengedarkan borang soal selidik. Responden dalam kajian ini terdiri daripada 70 orang pelancong yang berkunjung ke Kota Kinabalu. Hasil kajian mendapati majoriti responden bersetuju bahawa faktor kewangan yang dimiliki merupakan faktor yang paling utama dalam menentukan kecenderungan tingkah laku pelancong ketika melancong di Kota Kinabalu. Hal ini menunjukkan bahawa kecenderungan tingkah laku pelancong psikosentrik dan alosentrik dilihat daripada beberapa aspek tertentu. Oleh itu, kefahaman yang mendalam terhadap penentuan kecenderungan tingkah laku pelancong ini penting dalam membangunkan industri pelancongan.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abdulla, Farzanna Yashera farzannayashera@gmail.com Mapjabil, Jabil jabil@ums.edu.my Nazry, Natasya Farhana Natasyafarhana2803@gmail.com |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling H Social Sciences > HF Commerce > Consumer satisfaction |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus |
Event Title: | International Exhibition & Symposium on Productivity, Innovation, Knowledge, Education & Design (i-SPiKe 2021) |
Page Range: | pp. 531-534 |
Keywords: | kecenderungan, tingkah laku, pelancong, psikosentrik, alosentrik |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56878 |