Abstract
Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan analisis keperluan penguasaan elemen al-Sarf al- Wazifiyy (morfologi) dalam pengajaran asas bahasa Arab. Morfologi bahasa Arab merupakan pembinaan asas perkataan dalam bahasa Arab bagi membantu mengukuhkan al-Sarfiah (morfologi) dan penguasaan komponen yang berada di dalamnya. Kajian ini menggunakan pendekatan Design, and Development Research (DDR) bagi menjelaskan fasa analisis keperluan melalui kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Data yang diperoleh telah dianalisis secara deskriptif ke atas 103 orang guru bahasa Arab. Fasa analisis keperluan mendapati bahawa majoriti guru bahasa Arab dengan peratusan 93.2% (N:96) berpendapat bahawa terdapat keperluan untuk membangunkan modul yang memfokuskan kepada aspek elemen al-Sarf al-Wazifiyy dalam pengajaran bahasa Arab. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan pemahaman guru dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran menerusi elemen al-Sarf al-Wazifiyy.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Daoh, Muhammad UNSPECIFIED Mahdi Yusuf, Sri Andayani UNSPECIFIED Mansor, Naqibah UNSPECIFIED Ahmad, Abdul Muqsith UNSPECIFIED Muhamad Nor, Mohd Nothman UNSPECIFIED Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language > Study and teaching |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Volume: | 4 |
Page Range: | p. 79 |
Keywords: | Elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy; Morfologi; Bahasa Arab |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313 |