Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meneroka ciri-ciri kreativiti yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dalam menyebarkan Islam. Berdasarkan kepentingan elemen kreativiti, seiring dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, ingin melahirkan modal insan yang kreatif dan inovatif bagi memenuhi keperluan negara abad ke 21. Kajian ini dapat mempelbagaikan amalan kreativiti bercirikan Islam berpandukan Rasulullah SAW. Menggunakan pendekatan kualitatif dan kaedah analisis dokumen. Sumber data diperoleh daripada hadis-hadis sahih yang ditakhrijkan daripada kitab-kitab hadis dan kisah-kisah Rasulullah SAW berdasarkan kitab-kitab sirah yang muktabar. Data dianalisis secara analisis kandungan berdasarkan kisah-kisah yang dikenalpasti mengandungi ciri-ciri kreativiti. Hasil dapatan menunjukkan empat ciri kreativiti yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW. Kreatif, demonstrasi, inovasi dan analogi merupakan antara ciri yang digunakan oleh Rasulullah dalam menunjukkan kreativiti baginda SAW. Keempat-empat ciri ini perlu diintegrasikan dan diaplikasikan oleh para dai khususnya guru. Dapatan turut menggambarkan bahawa elemen kreativiti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW boleh digunakan ketika mendekati mad’u yang beragama Islam, baru memeluk Islam dan belum menerima Islam.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Tengku Jamil, Tengku Nor Husna UNSPECIFIED Mohd Isa, Gazilah UNSPECIFIED Mohd Zamberi, Nurul Qudwatun Nisa’ UNSPECIFIED Mohd Diah, Muhammad Arif Syahin UNSPECIFIED Rosli, Muhammad Zulfadhli UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Sacred books > Koranic and other Islamic legends L Education > LC Special aspects of education > Islamic education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Volume: | 4 |
Page Range: | p. 63 |
Keywords: | Kreatif; Demonstrasi; Inovasi dan Analogi |
Date: | 2012 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54262 |