Abstract
Kajian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh rangsangan persekitaran dalaman (muzik, suhu dan warna) dan rekabentuk (rekabentuk dalaman dan keluasan ruang lorong) kompleks membeli-belah ke atas tingkah-laku pembelian pengguna di kompleks serta faktor dominan yang paling mempengaruhi. Dua buah kompleks membeli-belah telah dipilih sebagai lokasi kajian iaitu kompleks membeli-belah Aeon Tebrau City dan City Square, Johor Bahru, Malaysia. Jumlah soal selidik yang diedarkan ialah 250 dan 233 daripadanya dikembalikan dan hanya 200 yang lengkap dan digunakan untuk analisis. Data yang diperoleh dianalisis dengan bantuan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science) versi 13.0 dengan kaedah analisis deskriptif, ujian-t, ANOVA sehala, korelasi koefisien Pearson dan kaedah Multiple Regression. Hasil kajian mendapati faktor suhu dan keluasan ruang lorong memberi nilai signifikan yang menunjukkan bahawa terdapat perkaitan dengan tingkah-laku pembelian pengguna di lokasi kajian dan faktor keluasan ruang lorong merupakan faktor yang paling dominan.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Rashid, Salimah UNSPECIFIED Huam, Hon Tat huam@utm.my & acthoo@utm.my Thoo, Ai Chin UNSPECIFIED Md Rasli, Amran UNSPECIFIED Abd Hamid, Abu Bakar UNSPECIFIED Baharun, Rohaizat UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling H Social Sciences > HF Commerce > Consumer satisfaction |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus |
Event Title: | ICOPS 2010 : International Conference on Public Polices & Social Sciences : E-Proceedings |
Event Dates: | 26 to 27 May 2010 |
Page Range: | pp. 1-3 |
Keywords: | pengaruh rangsangan persekitaran dalaman; rekabentuk; kompleks membelibelah; tingkah-laku pembelian |
Date: | 2010 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33241 |