Abstract
Pengajaran Biologi peringkat SPM memerlukan pendekatan yang kreatif dan inklusif, terutamanya bagi pelajar yang tidak mempunyai akses kepada sumber sokongan seperti tuisyen. Inovasi ini memperkenalkan satu pendekatan pembelajaran menerusi siri video dalam talian dwibahasa dan peta konsep komprehensif yang menepati sukatan pelajaran Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Inisiatif ini telah menghasilkan lebih 100 video, merangkumi kesemua 15 bab Tingkatan 4 dan 13 bab Tingkatan 5, disertakan peta minda terperinci dan strategi menjawab Kertas 1, 2, dan 3. Keberkesanan terbukti melalui capaiannya di saluran Youtube dengan lebih 2.5 juta tontonan dan 271,100 jam tontonan, menjadikannya salah satu sumber rujukan utama pelajar dan guru di seluruh negara.
Metadata
| Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Azis, Tun Mohd Firdaus UNSPECIFIED Aziz, Tun Norasida UNSPECIFIED |
| Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction L Education > LB Theory and practice of education > Student aid |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Kuala Pilah Campus |
| Journal or Publication Title: | The International Competition on Sustainable Education 2025 E-Proceeding |
| Event Title: | The Fourth International Competition on Sustainable Education 2025 |
| Event Dates: | 20th August 2025 |
| Page Range: | pp. 372-376 |
| Keywords: | Biologi, SPM, video dwibahasa, peta konsep, pendidikan terbuka |
| Date: | September 2025 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/125432 |
