Abstract
Matematik sering kali menjadi subjek yang mencetuskan pelbagai reaksi dalam kalangan pelajar. Minat terhadap matematik boleh menjadi faktor penting dalam meningkatkan kefahaman dan prestasi pelajar dalam bidang matematik. Sebaliknya, kebimbangan terhadap matematik sering kali timbul apabila pelajar merasa tidak yakin atau tidak berminat, yang boleh mengakibatkan penolakan terhadap usaha pembelajaran. Justeru itu kajian ini dijalankan terhadap pelajar pra diploma sains bagi melihat sejauh mana tahap kebimbanagan dan minat pelajar terhadap matematik dan hubungan di antara kedua-duanya. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar-pelajar ini mempunyai tahap kebimbangan yang agak tinggi. Walaubagaimanapun, majoriti daripada mereka mempunyai rasa minat yang tinggi terhadap matematik. Ujian korelasi Spearman Rho yang di jalankan pula menunjukkan hubungan linear negatif yang sederhana dan signifikan terhadap kedua-duanya iaitu semakin tinggi minat seseorang terhadap matematik, semakin rendah kebimbangan yang dirasakan. Oleh itu, tindakan yang proaktif perlu diambil untuk mengurangkan tahap kebimbangan pelajar di samping meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran matematik.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my Mahlan, Siti Balqis sitibalqis026@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my Ahmad, Nurhafizah nurha9129@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Kadar, Rozita UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang Q Science > QA Mathematics > Mathematical statistics. Probabilities |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | e Learning @ CS |
ISSN: | 9786299875512 |
Volume: | 7 |
Page Range: | pp. 70-75 |
Keywords: | Minat, Kebimbangan, Matematik, Korelasi, Kefahaman |
Date: | April 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94243 |