Abstract
Kecemerlangan akademik merupakan objektif utama bagi setiap pelajar dan ianya diukur melalui pencapaian keputusan peperiksaan setiap semester. Universiti Teknologi Mara (UiTM) menggunakan kaedah Himpunan Purata Gred Keseluruhan (HPGK) untuk mengukur prestasi akademik para pelajar dalam pembelajaran. Di samping itu UiTM telah menetapkan Bahasa lnggeris sebagai medium utama bagi seluruh sistem pengajian dan peperiksaan melibatkan semua fakulti dan kursus. Oleh itu prestasi HPGK seseorang pelajar di UiTM akan dipengaruhi oleh faktor bahasa pengantaraan tersebut iaitu Bahasa lnggeris. Kajian ini menguji sama ada jantina, kampus dan program pengajian membezakan pencapaian HPGK pelajar. Selain itu kajian menilai sejauhmana Bahasa lnggeris memberi kesan kepada HPGK seseorang pelajar serta mengenalpasti aspek dalam penguasaan Bahasa lnggeris yang paling dominan mempengaruhi kecemerlangan di kalangan pelajar. Selanjutnya kajian juga mengukur sama ada tahap penggunaan Bahasa lnggeris, sikap, motivasi, pengajian dan cabaran mempengaruhi prestasi akademik pelajar. Hasil kajian mendapati pencapaian HPGK didasari oleh program pengajian. Manakala faktor jantina dan kampus pula tidak dapat membezakan pencapaian tersebut. Seterusnya dapatan kajian menunjukkan hanya aspek ulasan dalam penguasaan Bahasa lnggeris serta motivasi mempengaruhi secara signifikan pencapaian kecemerlangan akademik pelajar di UiTM Zon Utara.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Zainal, Noor Saliza UNSPECIFIED Mohd Yusof, Zulkafli UNSPECIFIED Ismail, Normala UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah |
Page Range: | pp. 54-66 |
Keywords: | Language, academic, performance |
Date: | 17 April 2003 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86296 |