Abstract
Keupayaan menulis merupakan suatu kemahiran yang menjadi punca atau asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam pelbagai disiplin ilmu di sekolah. Pencapaian dan kebolehan yang tinggi dalam kemahiran menulis pasti dapat meningkatkan penguasaan pembelajaran murid dalam subjek-subjek yang diajar oleh guru-guru. Masalah mekanisma kemahiran tulisan tangan merupakan satu daripada ciri-ciri yang biasa dilihat pada Kanak-Kanak Berkeperluan khas Bermasalah Pembelajaran (KKBKBP). Justeru itu, kemahiran tulisan tangan di kalangan kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran merupakan satu isu yang perlu dititikberatkan kerana ianya boleh membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Tujuan kajian ini adalah mengetahui keberkesanan aktiviti origami dalam meningkatkan kemahiran tulisan tangan di KKBKBP. Bagi kajian ini, seramai 40 orang responden dipilih berdasarkan keputusan Penilaian Penulisan Tangan Minnesota (PPTM) yang memperoleh keputusan ‘terkebawah rakan sebaya’. Hasil kajian ini mendapati bahawa aktiviti origami ini mempunyai peningkatan tulisan tangan yang signifikan. Konklusinya, aktiviti origami dapat membantu meningkatkan kemahiran tulisan tangan KKBKBP.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Wahab, Rosilah UNSPECIFIED Mohd Yasin, Mohd Hanafi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education > Education of special classes of persons > Exceptional children and youth. Special education > Learning disabled children and youth |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus > Faculty of Art and Design |
Journal or Publication Title: | ARTe: Art & Expression, October 2022 |
Event Title: | ARTe: Art & Expression, October 2022 |
Event Dates: | October |
Page Range: | pp. 73-77 |
Keywords: | Aktiviti origami, Kemahiran tulisan tangan, Kanak-kanak berkeperluan khas |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82402 |