Kupasan awal mengenai kepuasan pelanggan dan kualiti perkhidmatan pengangkutan rel di Malaysia dan kaitannya dengan teori EDT / Noor Malinjasari Ali … [et al.]

Ali, Noor Malinjasari and A. Rashid@Sulong, Ruzaidah and Mat Salleh, Suzila and Mohamed Nor, Raslina and Hamzah, Siti Fatimah Mardiah and Mohd Noor, Hasmida (2021) Kupasan awal mengenai kepuasan pelanggan dan kualiti perkhidmatan pengangkutan rel di Malaysia dan kaitannya dengan teori EDT / Noor Malinjasari Ali … [et al.]. Borneo Akademika, 5 (2). pp. 79-89.

Abstract

Kertas ini mempunyai dua objektif, iaitu untuk meningkatkan kefahaman mengenai hubungan antara kualiti perkhidmatan dan kepuasan pelanggan pengangkutan rel dan membentuk satu kerangka konseptual berdasarkan kepada pembolehubah-pembolehubah tertentu kerana kajian mengenai perkhidmatan rel adalah terhad. Melalui ulasan literatur, kerangka konseptual telah dicadangkan melibatkan penggunaan Teori EDT dan Model RAILQUAL yang meliputi elemen SERVQUAL, iaitu pembolehubah fizikal, responsif, kebolehpercayaan, jaminan, dan empati, dan penambahan tiga elemen penting dalam perkhidmatan rel, iaitu kemudahan, hubungan, dan keselesaan.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Ali, Noor Malinjasari
noorm726@uitm.edu.my
A. Rashid@Sulong, Ruzaidah
UNSPECIFIED
Mat Salleh, Suzila
UNSPECIFIED
Mohamed Nor, Raslina
UNSPECIFIED
Hamzah, Siti Fatimah Mardiah
UNSPECIFIED
Mohd Noor, Hasmida
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > Consumer satisfaction
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sabah
Journal or Publication Title: Borneo Akademika
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > Borneo Akademika (BA)
Volume: 5
Number: 2
Page Range: pp. 79-89
Keywords: Kepuasan pelanggan; Kualiti perkhidmatan; SERVQUAL; Teori EDT; Model RAILQUAL
Date: December 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82288
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 82288.pdf] Text
82288.pdf

Download (433kB)

ID Number

82288

Indexing

Statistic

Statistic details