Mengkaji makna bahasa lukisan kanak-kanak muda usia 0-3 tahun / Rosny Maidin

Maidin, Rosny (2023) Mengkaji makna bahasa lukisan kanak-kanak muda usia 0-3 tahun / Rosny Maidin. In: International Conference of Research on Language Education 2023: “Embracing Change: Emancipating the Landscape of Research in Linguistics, Language and Literature”. Academy of Language Studies, Alor Gajah, Melaka, pp. 585-598. ISBN 978-967-2072-43-0 (Submitted)

Official URL: https://irole-uitm.com/

Abstract

Lukisan kanak-kanak sering kali dilihat dalam koleksi contengan dan gambaran sama ada menghiasi dinding, contengan pada tubuh badan, dan pelbagai tempat yang boleh dilihat. Tujuan ini adalah untuk keseronokan kanak-kanak, namun dalam elemen seronok terkandung intipati yang boleh mambangun kemahiran dan perkembangan yang merujuk terhadap awal literasi lukisan merupakan petanda awal bahasa literasi komunikasi lisan dan tulisan. Selangkah dengan ini, keperluan kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji makna bahasa lukisan kanak-kanak bermula usia sejak lahir hingga tiga tahun. Seramai lapan peserta kajian yang terlibat dalam kajian ini iaitu dua peserta kanak-kanak lelaki dan dua peserta kanak-kanak perempuan, serta empat informan iaitu Ibu bapa kepada kanak-kanak tersebut. Kajian ini dilaksanakan menggunakan penyelidikan kualitatif, kaedah kajian kes kajian penerokaan dan kajian perkembangan. Pemungutan data melibatkan temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data dianalisis menggunakan The Data Analysis Spiral (Creswell & Poth, 2018). Dapatan kajian menunjukkan makna lukisan bagi kanak-kanak muda usia 0-3 tahun membangun perkembangan bahasa, membangun kemahiran motor halus, mengembangkan kreativiti, serta membangun pembelajaran dan pengetahuan baharu. Penemuan ini menunjukkan hubungan naratif kanak-kanak dan proses lukisan mereka berubah dan berkembang yang memaklumkan sifat dan kandungan karya membantu menjelaskan niat dan proses kanak-kanak berfikir. Justeru, implikasi kajian ini merungkai bahawa melukis adalah alat minda yang membangun awal pembelajaran bahasa penulisan serta penceritaan secara semula jadi dan berkesan. Pembangunan ini membolehkan kanak-kanak berpeluang mengikuti sosiobudaya bermasyarakat dengan lebih awal dalam membina aspek perkembangan diri kanak-kanak.

Metadata

Item Type: Book Section
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Maidin, Rosny
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Patron
Ab Aziz, Dr. Ameiruel Azwan
UNSPECIFIED
Team Member
Hamzah, Fazlinda
UNSPECIFIED
Team Member
Sharifudin, Mohd Azlan Shah
UNSPECIFIED
Team Member
Mohd Juned, Dr. Amirah
UNSPECIFIED
Team Member
Rokman, Zesdyzar
UNSPECIFIED
Team Member
Rosli, Rozielawati
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Nonverbal communication
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Melaka
Event Title: International Conference of Research on Language Education 2023: “Embracing Change: Emancipating the Landscape of Research in Linguistics, Language and Literature”
Event Dates: 13-14 March 2023
Page Range: pp. 585-598
Keywords: Melukis; Bahasa; Motor halus; Kreativiti; Pembelajaran; Naratif pemikiran
Date: 2023
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81997
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of Conference e-Proceedings] Text (Conference e-Proceedings)
81997.pdf

Download (808kB)

ID Number

81997

Indexing

Statistic

Statistic details