Abstract
Kajian ini merupakan kajian deskriptif dan ulasan hasil daripada pemerhatian projek inovasi pengajaran dan pembelajaran ( PdP) Studio di rumah yang telah dijalankan sepanjang pengajian secara Open and Distance Learning ( ODL) pelajar diploma tahun akhir sesi mac 2020, mac 2021 dan mac 2022 di Jabatan Seni Halus UiTM Cawangan Sarawak .Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan akan kesan positif dan negatif terhadap inovasi PdP “studio di rumah” dalam penghasilan karya akhir pelajar peringkat diploma. PdP ini telah diinspirasikan daripada pembelajaran kendiri yang telah diilhamkan dalam sistem Pendidikan barat iaitu “ home schooling” semenjak tahun 1970-an lalu. pelbagai penemuan telah ditemui sama ada kejayaan dan kelemahan. antara faktor membantu pelajar berjaya dalam kaedah ini adalah sokongan keluarga, keselesan rang kediaman, sumber kewangan . manakala kelemahannya adalah disebabkan jaringan internet yang lemah di kawasan pelajar diami. Perbincangan lebih lanjut dalam dalam penulisan ini adalah mungkin boleh dijadikan kajian lanjut dalam pengubahan struktur PdP yang lebih baik dalam pengajian diploma seni halus pada masa akan datang.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Pindah, Chrisna UNSPECIFIED Amin, Halina UNSPECIFIED Mohd Rathi, Mohd Razif UNSPECIFIED Michael, Valerie UNSPECIFIED Wasli, Zaidi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus > Faculty of Art and Design |
Journal or Publication Title: | ARTe: Art & Expression, October 2022 |
Event Title: | ARTe: Art & Expression, October 2022 |
Event Dates: | October |
Page Range: | pp. 59-64 |
Keywords: | pengajaran dan pembelajaran (PdP), studio di rumah, kuliah Open and Distance Learning (ODL), praktikal, diploma, seni halus |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81783 |