Kajian kes perbezaan jantina dalam pembentukan sahsiah muslim pelajar / Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin

Wan Kamarudin, Wan Ahmad Zakry (2015) Kajian kes perbezaan jantina dalam pembentukan sahsiah muslim pelajar / Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin. e-Academia Journal, 4 (1). pp. 22-29. ISSN 2289 - 6589

Abstract

Pembentukan sahsiah muslim merupakan teras kepada pendidikan Islam. Hal ini jelas kerana Islam diwahyukan demi menyempurnakan akhlak yang mulia. Makalah ini mengkaji persepsi pelajar terhadap pelaksanaan program pembentukan sahsiah Muslim di sekolah agama IMTIAZ. Tiga pemboleh ubah yang dikaji, iaitu pengetahuan, sikap dan amalan berdasarkan tiga komponen utama sahsiah Muslim yang terdiri daripada rohani, jasmani dan akal. Bagi mendapatkan data yang diperlukan, sebanyak 600 responden telah dijadikan sampel kajian daripada seluruh sekolah IMTIAZ di Terengganu. Set soal selidik yang dibina pengkaji diuji terlebih dahulu untuk mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan sebelum diedarkan kepada sampel kajian yang sebenar. Analisis Cronbach Alpha telah digunakan untuk menguji tahap ketekalan dengan aras bacaan 0.6 hingga 1.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap amalan dalam kalangan pelajar lelaki bagi komponen sahsiah Muslim adalah lebih tinggi berbanding dengan pelajar perempuan.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Wan Kamarudin, Wan Ahmad Zakry
wanz@usim.edu.my
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > The practice of Islam
B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Study and teaching. Research
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus
Journal or Publication Title: e-Academia Journal
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > e-Academia Journal (e-AJ)
ISSN: 2289 - 6589
Volume: 4
Number: 1
Page Range: pp. 22-29
Keywords: Pembentukan, Sahsiah, Muslim, Pelajar, IMTIAZ
Date: 2015
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81711
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 81711.pdf] Text
81711.pdf

Download (340kB)

ID Number

81711

Indexing

Statistic

Statistic details