Elemen da'wah dalam pembelajaran berasaskan strategi blended learning / Norhapizah Mohd Burhan …[et al.]

Mohd Burhan, Norhapizah and Mohamed, Asjad and Che Hassan, Nurul Hidayah and Othman, Muhammad Muzakkir and Mohamad, Zulkefli (2016) Elemen da'wah dalam pembelajaran berasaskan strategi blended learning / Norhapizah Mohd Burhan …[et al.]. In: KONAKA Konferensi Akademik 2016 Pengkongsian Ilmu Dari Perspektif Islam, 30 November 2016, UiTM PAHANG.

Abstract

Pembelajaran abad 21 memerlukan pendidik menggunakan pendekatan pengajaran mengikut keperluan pelajar agar matlamat pembelajaran tercapai. Namun hakikatnya, kaedah pengajaran dalam kursus-kursus di universiti masih bersifat tradisional, berasaskan kuliah, dan kurang pengintegrasian lCT. Fenomena sedemikian menurunkan motivasi pelajar untuk belajar sekaligus menyukarkan pendidik dalam menyampaikan ilmu mahupun da 'wah dalam membentuk tingkahlaku positif kepada pelajar. Kertas kerja ini bertujuan menganalisis elemen da 'wah dalam pembelajaran berasaskan strategi Blended Learning. Kaedah kajian secara kualitatif digunakan dengan melakukan analisis kandungan terhadap kajian-kajian lepas. Hasil kajian mendapati strategi Blended Learning dapat memudahkan pendidik menyampaikan ilmu secara luwes dan mengandungi elemen da 'wah secara tidak langsung yang bersesuaian dengan keperluan pelajar generasi digital. Di samping itu peluang pembelajaran yang fleksibel memberi ruang tambah kepada pendidik untuk menerap nilai tingkahlaku positif yang tidak hanya berfokus kepada silibus pembelajaran. Dapatan kajian menyumbang kepada praktik dan amalan pembelajaran berasaskan
strategi BL dalam pembelajaran di universiti bagi meneruskan kelestarian kursus yang ditawarkan.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohd Burhan, Norhapizah
nrizahuia@gmail.com
Mohamed, Asjad
asjad@pahang.uitm.edu.my
Che Hassan, Nurul Hidayah
nurulhidayah@pahang.uitm.edu.my
Othman, Muhammad Muzakkir
ziekir@yahoo.com
Mohamad, Zulkefli
zulke999@pahang.uitm.edu.my
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction
L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Motivation in education. Interest. Attention
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: KONAKA Konferensi Akademik 2016
Event Title: KONAKA Konferensi Akademik 2016 Pengkongsian Ilmu Dari Perspektif Islam
Event Dates: 30 November 2016
Page Range: pp. 405-414
Keywords: Blended learning, da'wah, pembelajaran
Date: 2016
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78906
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 78906.pdf] Text
78906.pdf

Download (5MB)

ID Number

78906

Indexing

Statistic

Statistic details