Abstract
Kajian ini bertujuan meneliti tahap pelaksanaan etika pemasaran Islam dalam kalangan Muslimpreneur melalui medium pengiklanan di media sosial. Facebook dilihat sebagai media sosial yang popular dalam kalangan peniaga termasuk Muslimpreneur dari pelbagai saiz perniagaan. Data untuk kajian ini dikumpulkan melalui kaedah pemerhatian dan dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan. Analisis terhadap 32 kandungan bahan iklan dalam Facebook mendapati bahawa Muslimpreneur telah menonjolkan ciri-ciri asas etika pemasaran Islam kecuali berkaitan maklumat pemasaran yang tidak dinyatakan secara jelas dalam bahan pengiklanan. Justeru, satu kajian lanjut berkaitan maklumat pemasaran perlu dilakukan untuk mengenal pasti faktorfaktor yang menyebabkan Muslimpreneur kurang mengambil berat perkara ini dalam bahan promosi yang digunakan.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamed@Haji Daud, Norizah norizahdaud@uitm.edu.my Che Man, Norajila norajila.melaka@gmail.com P. Rameli, Mohd Faizal faizal061@uitm.edu.my Mohd Aris, Noorfazreen noor_areen@uitm.edu.my |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Marketing > Telemarketing. Internet marketing |
Journal or Publication Title: | Journal of Islamic Philanthropy & Social Finance (JIPSF) |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Journal of Islamic Philanthropy and Social Finance (JIPSF) |
ISSN: | 2590-3942 |
Volume: | 4 |
Number: | 2 |
Page Range: | pp. 113-123 |
Keywords: | Muslimpreneur; Etika pemasaran islam; Pemasaran dalam Facebook; Iklan atas talian |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78174 |