Abstract
Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Terdapat tiga sumber yang menjadi penyumbang kepada miskonsepsi iaitu idea daif yang berpunca daripada pengalaman pelajar itu sendiri, kesalahan semasa aktiviti pengajaran yang berpunca daripada kefahaman yang tidak kuat terhadap sesuatu konsep yang dijelaskan oleh guru dan pengajaran guru atau pensyarah yang tidak tepat atau salah. (Effandi 2007) Antara jenis miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan pelajar ialah terlalu menggeneralisasikan (overgeneralization), terlalu memudahkan (oversimplification), pandangan/idea pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion), salah mengenalpasti (misidentifying), salah faham (misunderstanding), salah maklumat (misinformation), kepercayaan bukan saintifik (nonscientific beliefs), salah faham konsep (conceptual misunderstands), kepercayaan kepada yang lebih terkenal (popular beliefs) dan penerangan yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly explained).
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamed, Siti Asmah sitiasmah109@uitm.edu.my Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Hamat, Muniroh UNSPECIFIED Chief Editor Kadar, Rozita UNSPECIFIED |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics Q Science > QA Mathematics > Geometry. Trigonometry. Topology Q Science > QA Mathematics > Geometry. Trigonometry. Topology > Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Teaching and Learning in Higher Education (TLHE) |
ISSN: | 978-967-0841-86-1 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 131-139 |
Keywords: | Miskonsepsi, Pelajar, Trigonometri |
Date: | June 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038 |