Abstract
Tujuan kajian ini ialah untuk melihat sumber komputer bagi tujuan pembelajaran dan sumber pengetahuan subjek-subjek yang dipelajari di sekolah yang isi pelajaranya diperolehi oleh pelajar-pelajar daripada Internet. Aspek-aspek yang dikaji ialah: sumber komputer untuk tujuan pembelajaran dan subjek yang isi pelajarannya diperolehi oleh pelajar melalui komputer. Sampel kajian terdiri daripada 639 pelajar dari empat buah sekolah menengah teknik aliran teknikal. Data-data kajian dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan statistik frekuensi iaitu min, peratusan, anova sehala, korelasi Pearson dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa amalan pembelajaran berbantukan komputer masih di tahap sederhana tetapi mempunyai potensi yang tinggi untuk dimajukan di kalangan pelajar-pelajar aliran teknikaI. Beberapa cadangan dikemukakan bagi tujuan memberi peluang kepada pelajar-pelajar mengenalpasti sumber komputer untuk pembelajaran dan mempelajari isi pelajaran Pendidikan Teknik dan Vokasional melalui Internet.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ab. Hadi, Mohd Yusop UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Computers in education. Information technology L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial Jilid 2 |
Event Title: | Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara” |
Event Dates: | 27 dan 28 Mei 2002 |
Page Range: | pp. 106-113 |
Keywords: | Internet, pembelajaran, sekolah menengah |
Date: | 2002 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74061 |