Abstract
Pendidikan ialah satu proses dan aktiviti yang membawa perubahan kepada individu mengikut norma dan nilai sesebuah masyarakat. Perbincangan mengenai peranan institusi pengajian tinggi bagi menghasilkan graduan yang baik dan berketerampilan tinggi telah menjadi isu kepada peminggiran penerapan nilai dalam kalangan pelajar universiti. Kes-kes keruntuhan nilai dalam kalangan remaja yang meningkat saban tahun telah memberi kesan kepada keberkesanan pengajaran, serta penanda aras kepada keperluan institusi pengajian tinggi memperbaiki pendekatan kaedah pengajaran yang digunakan untuk menerapkan nilai-nilai murni. Justeru,objektif kajian ini ialah mengkaji nilai-nilai murni yang diterapkan di dalam pengajaran kursus MPU di UiTM berasaskan kepada nilai murni di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, serta menganalisis kaedah penerapan nilai-nilai murni yang digunakan. Seterusnya, kajian ini mencadangkan kerangka kaedah penerapan nilai-nilai murni bagi kursus MPU. Kajian ini menggunakan paradigma interpretivism dengan rekabentuk fonomenologi. Data kualitatif yang diperolehi melalui temu bual dan pemerhatian terhadap lima orang pensyarah yang mengajar kursus MPU, serta lima orang pelajar mereka telah dianalisis secara deskriptif dengan menjalankan analisis tematik. Dapatan kajian menunjukkan terdapat tiga bentuk nilai murni yang diterapkan oleh pensyarah di dalam pengajaran kursus MPU iaitu nilai murni berbentuk afektif, kognitif dan psikomotor. Selain itu, terdapat tiga kaedah penerapan nilai murni yang digunakan di dalam pengajaran kursus MPU, iaitu 1) kaedah pelaksanaan penerapan nilai murni yang meliputi kaedah sebelum, semasa, dan selepas; 2) metodologi pengajaran kursus MPU yang meliputi metodologi pengajaran berpusatkan guru berteknologi tinggi dan rendah, serta metodologi pengajaran berpusatkan pelajar berteknologi tinggi dan rendah; dan 3) kaedah pentaksiran yang meliputi jenis tugasan dan penilaian tugasan. Dapatan kajian ini turut membentuk satu kerangka kaedah penerapan nilai murni yang selari dengan matlamat pendidikan berasakan nilai. Secara kesimpulan, dapatan kajian ini dapat memberi panduan kepada para pensyarah untuk menambahbaik metodologi pengajaran mereka agar proses penerapan nilai murni melalui pengajaran dapat dilaksanakan serta menghasilkan graduan masa hadapan yang holistik dan berdaya maju
Metadata
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Md Soh, Noor Syahida 2017965957 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Ismail, Huzaimah UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Communication. Mass media > Moral and ethical aspects |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Programme: | Doktor Falsafah Pengajian Islam Kontemporari - IC990 |
Keywords: | nilai murni, MPU, UiTM |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72733 |
Download
72733.pdf
Download (311kB)