Abstract
Statistik merupakan subjek teras bagi kebanyakan kursus di peringkat universiti. Kebanyakan pelajar mengaplikasi bidang statistik dalam menghasilkan projek tahun akhir. Sepanjang tempoh pembelajaran yang dijalankan secara atas talian, didapati prestasi pelajar dalam subjek ini telah merosot. Justeru itu, kajian ini dilakukan bagi mengkaji secara deskriptif kesalahan yang dilakukan oleh pelajar dalam subjek statistik. Seramai 54 orang pelajar semester Oktober - Februari 2021 yang mengambil subjek statistik terlibat dalam kajian ini. Data yang diperolehi adalah daripada ujian akhir secara atas talian. Kajian tertumpu kepada topik hipothesis berdasarkan min markah yang paling rendah diperolehi. Setiap kertas jawapan pelajar disemak dan diteliti kesalahan yang dilakukan dengan menggunakan kaedah Newman. Hasil kajian mendapati bahawa majoriti pelajar tidak dapat memahami kehendah soalan berkaitan ujian hipotesis. Seterusnya telah menyebabkan mereka melakukan beberapa kesalahan lain termasuk transformasi dan kemahiran proses. Pensyarah perlu memberi fokus kepada kesalahan ini dan menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran dengan lebih efektif. Secara tidak langsung penguasaan di dalam bidang statistik dapat ditingkatkan ke tahap yang lebih cemerlang.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my Mahlan, Siti Balqis sitibalqis026@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Umar, Norazah UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED Editor Kadar, Rozita UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research > Quantitative research Q Science > QA Mathematics Q Science > QA Mathematics > Study and teaching Q Science > QA Mathematics > Study and teaching > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19 |
ISSN: | 978-967-25608-0-7 |
Volume: | 2 |
Page Range: | pp. 86-99 |
Keywords: | Statistik, hipotesis, kaedah Newman, pembelajaran atas talian, deskriptif |
Date: | August 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818 |