Strategi pembelajaran matematik secara berkumpulan: satu kajian perbandingan / Nor Habibah Tarmuji, Nurhidayah Masni Abdullah and Salimah Ahmad

Tarmuji, Nor Habibah and Abdullah, Nurhidayah Masni and Ahmad, Salimah (2015) Strategi pembelajaran matematik secara berkumpulan: satu kajian perbandingan / Nor Habibah Tarmuji, Nurhidayah Masni Abdullah and Salimah Ahmad. In: KONAKA Konferensi Akademik 2015 Pelestarian Warisan Melayu Pencetus Penambahan Ilmu, 4 November 2015, Al-Biruni , UiTM Cawangan Pahang.

Abstract

Kajian ini adalah menjurus kepada perbandingan antara pelajar yang mempelajari matematik dengan kaedah tradisional dan pelajar yang mempelajari matematik dengan kaedah bekerjasama dalam satu kumpulan kecil yang menggabungkan pelajar cemerlang, sederhana dan lemah sebagai salah satu cara untuk meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk mengatasi masalah pencapaian yang kurang memuaskan di kalangan pelajar pra-sains di UiTM Pahang dalam kursus matematik. Dua kumpulan pelajar telah dipilih secara rawak dari dua semester berbeza sebagai sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan purata markah ujian dan peperiksaan akhir pelajar yang belajar sccara berkumpulan lebih tinggi berbanding pelajar yang belajar secara individu. Namun, ujian menunjukkan tiada perbezaan purata markah yang bererti di antara dua kaedah. Walaubagaimanapun, purata markah pelajar yang belajar berkumpulan lebih konsisten berbanding belajar secara individu dengan ukuran serakan yang kecil. Justeru itu, belajar matematik secara berkumpulan berpotensi dikembangkan lagi perlaksanaannya untuk meningkatkan pencapaian pelajar, merapatkan jurang kefahaman antara pelajar cemerlang dan pelajar lemah selain mampu memupuk sifat kepimpinan dan keyakinan diri.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Tarmuji, Nor Habibah
norhabibah@pahang.uitm.edu.my
Abdullah, Nurhidayah Masni
nurhidayah@pahang.uitm.edu.my
Ahmad, Salimah
salimah@pahang.uitm.edu.my
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Group work in education
L Education > LB Theory and practice of education > Performance. Competence. Academic achievement
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: KONAKA Konferensi Akademik 2015
Event Title: KONAKA Konferensi Akademik 2015 Pelestarian Warisan Melayu Pencetus Penambahan Ilmu
Event Dates: 4 November 2015
Page Range: pp. 177-181
Keywords: Pembelajaran berkumpulan, perbandingan, purata markah, ukuran serakan
Date: 2015
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68057
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 68057.PDF] Text
68057.PDF

Download (12MB)

ID Number

68057

Indexing

Statistic

Statistic details