Abstract
Hampir 70% daripada penduduk Malaysia memiliki kereta. Tidak kiralah bagi yang berpendapatan rendah ataupun berpendapatan tinggi, yang pasti ialah mereka mesti memiliki sebuah kereta. Semasa mereka membeli kereta, perkara pertama yang mereka lakukan ialah mereka akan memasuki ruang kabin kereta dan seterusnya mereka akan memegang roda steering terlebih dahulu. Oleh yang demikian, persepsi pelanggan yang pertama dalam menentukan tahap kualiti kebagusan sesebuah kereta ialah kedudukan roda steering. Selain itu, kebiasaannya untuk menjamin keselamatan kereta itu sentiasa bagus, seorang pemilik kereta pasti akan menghantar kereta mereka ke pusat servis tayar untuk melakukan pengimbangan tayar (wheel balancing) dan seterusnya melakukan penjajaran tayar (wheel alignment). Akhirnya, selepas petugas pusat servis menyerahkan kunci, perkara pertama yang dilakukan oleh pelanggan ialah memastikan kedudukan steering adalah dalam keadaan tegak terlebih dahulu. Masalahnya ialah, bagi sebuah kereta yang baru diterima dari pusat jualan kereta ataupun pusat servis tayar ialah, pelanggan tidak berpuas hati dengan kedudukan roda steering yang mungkin akan senget sedikit dari pandangan mata walaupun keretanya itu bergerak lurus. Apakah fenomena ini biasa bagi sesebuah kenderaan yang mempunyai tayar baru? Apakah para pekerja pusat jualan atau servis tidak memeriksa terlebih dahulu kedudukan steering kereta sebelum kuncinya diserahkan kepada pelanggan? Berapakah sudut kecondongan steering yang biasa berlaku selepas proses penjajaran dilakukan? Bagi menjawab semua persoalan tersebut, maka Bahagian Proses Pembuatan Automotif telah mencipta sebuah alat yang dapat digunakan di pusat jualan ataupun pusat servis tayar kereta bagi mengurangkan kecacatan yang barangkali kita rasa ianya minoriti sahaja tetapi boleh menjejaskan reputasi sesebuah syarikat jualan atau pusat servis.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Maamor, Norakmal UNSPECIFIED Abu Bakar, Mohd. Fauzi UNSPECIFIED Raja Md Yatim, Raja Shahrizal UNSPECIFIED Redzuan, Muhd Hazrin UNSPECIFIED Abd. Rahman, Norazlan UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > Automotive transportation T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > Machine shops and machine shop practice > Machine tools and machining T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > Motor vehicles. Cycles |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Bahagian Penyelidikan dan Jaringan Industri, UiTM Melaka |
Event Title: | RIID 2012: Innovation For Sustainable Growth |
Event Dates: | 7-8 November 2012 |
Page Range: | p. 35 |
Keywords: | Steering wheel; Vehicle; Tire service center |
Date: | 2012 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65942 |