Abstract
Umumnya, masyarakat biasa dimomokkan dengan stigma bahawa peniaga kecil-kecilan adalah peniaga yang tidak cukup sumber kewangan, miskin, tidak teratur, kurang bersih, tidak berlesen, dan pelbagai masalah lain. Namun, sedar atau tidak, gerai-gerai sebegini ada kesannya kepada ekonomi. Dari aspek ekonomi ia dikenali sebagai Street Economy/Stall Economy. Ekonomi jalanan ialah aktiviti pertukaran barangan atau perkhidmatan yang biasanya dijalankan di kawasan awam, tepi jalan, kaki lima atau sudut-sudut kecil tertentu, premis sementara atau kawasan kejiranan. Jika disingkap sejarah ekonomi dunia yang wujud berkurun dahulu, ekonomi jalanan ini mencerminkan tenomena sejarah untuk perdagangan yangtelah tercipta. la merupakan salah satu teknik perdagangan yang telah lama dipraktikkan. Di sesetengah negara seperti Indonesia, Thailand, Vietnam dan Myanmar, ekonomi jalanan menjadi salah satu aktiviti pelancongan yang menarik perhatian pelancong seluruh dunia kerana keunikan sistem ekonomi jalanan dan kepelbagaian produk yang merangkumi hasil kreativiti dan produk estetik sesuatu kawasan tertentu yang dihasilkan sendiri oleh penduduk tempatan di lokaliti tersebut. Antara aktiviti ekonomi jalanan yang terkenal di Malaysia adalah Petaling Street, Kuala Lumpur.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ali, Siti Mariam UNSPECIFIED |
Subjects: | A General Works > AP Periodicals H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty H Social Sciences > HC Economic History and Conditions > Consumers. Consumer demand. Consumption P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | 2735-0525 |
ISSN: | ASPIRASI FPP |
Volume: | 2 |
Page Range: | pp. 40-42 |
Keywords: | Ekonomi, rakyat, kewangan, miskin |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65121 |