Abstract
Ramai di kalangan rakyat Malaysia yang berminat untuk menceburi bidang perniagaan samada sebagai pendapatan tetap atau sampingan. Kekangan biasa bagi mereka yang tiada pengalaman dan baru ingin berjinak dalam perniagaan ialah ketandusan idea tentang produk atau servis yang ingin dipasarkan. Sekiranya anda adalah salah seorang daripada mereka, saya mencadangkan anda melawati mana-mana pusat borong yang terdapat dalam negara mahupun luar negara. Di Malaysia, antara pusat borong yang terkenal adalah Kenanga Wholesale City yang terletak di Jalan Gelugor, Kuala Lumpur dan GM Klang di Selangor. Terdapat pelbagai jenis barangan yang tawarkan pada harga runcit dan borong. Rata-rata barangan adalah daripada negara China. Sekiranya anda berniat untuk memulakan perniagaan dengan modal yang besar dan lebih serius, saya cadangkan anda terus ke lubuk borong dunia iaitu Yiwu International Trade City yang dikenali sebagai pasar Yiwu. Ia merupakan pusat borong terbesar di dunia terletak di Yiwu, Zheijiang, China dan menjadi tumpuan pengimport di seluruh dunia. Kebanyakan rakyat Malaysia lebih tertarik dengan Guangzhou untuk membuat pembelian borong. Namun sebenarnya kebanyakan barangan daripada sana adalah daripada Yiwu. Disebabkan itu harga di pasar Yiwu adalah lebih murah. Selain itu, pasar Yiwu adalah pasar setempat dengan pelbagai jenis barangan. Ia lebih memudahkan berbanding Guangzhou yang perlu bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Zainal Abedin, Nur Fadhlina UNSPECIFIED |
Subjects: | A General Works > AP Periodicals H Social Sciences > HF Commerce > Business education H Social Sciences > HF Commerce > Business societies P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | ASPIRASI FPP |
ISSN: | 2735-0525 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 25-27 |
Keywords: | Idea, Perniagaan, Pusat Borong, Malaysia |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65036 |