Kefahaman ayat al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz = The understanding of Quranic verses among tahfiz students / Mohd Hakim Mothar Rijan, Mohd Asmadi Yakub and Ahmad Rozaini Ali Hassan

Mothar Rijan, Mohd Hakim and Yakub, Mohd Asmadi and Ali Hassan, Ahmad Rozaini (2024) Kefahaman ayat al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz = The understanding of Quranic verses among tahfiz students / Mohd Hakim Mothar Rijan, Mohd Asmadi Yakub and Ahmad Rozaini Ali Hassan. Journal of Contempory Islamic Studies, 10 (1): 7. pp. 1-12. ISSN ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902

Abstract

Kefahaman ayat al-Quran merupakan tuntutan yang penting dalam pembelajaran al-Quran. Ianya dilihat lebih dekat dengan pelajar tahfiz al-Quran yang sering mendampingi dan menghafaz al-Quran. Walau bagaimana pun elemen kefahaman ayat al-Quran kurang diberi perhatian dalam pembelajaran mereka dan banyak tertumpu kepada hafazan semata-mata. Kajian dijalankan bagi mengkaji kepentingan kefahaman ayat dan menganalisis pengamalannya dalam kalangan pelajar tahfiz. Kajian dijalankan berbentuk kualitatif dengan melihat pada kajian-kajian lepas, kitab-kitab muktabar dan pandangan ulama Islam. Hasil dapatan kajian, berdasarkan tinjauan kajian-kajian yang lepas, pengkaji menemukan kepentingan kefahaman ayat al-Quran sebagai elemen yang penting dalam pembelajaran dan penghayatan al-Quran lebih-lebih lagi kepada penghafaz al-Quran. Elemen kefahaman ayat-ayat al-Quran ini masih kurang diberi perhatian dalam pembelajaran tahfiz. Kajian mencadangkan agar kajian yang lebih terperinci dijalankan akan datang bagi menambahbaik elemen kefahaman dalam pembelajaran tahfiz al-Quran. Kajian berharap dapat memberi maklumat penting dalam memperkasa dan menambah baik kaedah pembelajaran di institusi Tahfiz di negara ini.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mothar Rijan, Mohd Hakim
hakimkuim@gmail.com
Yakub, Mohd Asmadi
UNSPECIFIED
Ali Hassan, Ahmad Rozaini
UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Qurʼan. Koran > Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
Journal or Publication Title: Journal of Contempory Islamic Studies
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > Journal of Contempory Islamic Studies (JCIS)
ISSN: ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902
Volume: 10
Number: 1
Page Range: pp. 1-12
Keywords: kefahaman, ayat al-Quran, pelajar tahfiz
Date: April 2024
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62513
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 62513.pdf] Text
62513.pdf

Download (267kB)

ID Number

62513

Indexing

Statistic

Statistic details