Abstract
Kefahaman ayat al-Quran merupakan tuntutan yang penting dalam pembelajaran al-Quran. Ianya dilihat lebih dekat dengan pelajar tahfiz al-Quran yang sering mendampingi dan menghafaz al-Quran. Walau bagaimana pun elemen kefahaman ayat al-Quran kurang diberi perhatian dalam pembelajaran mereka dan banyak tertumpu kepada hafazan semata-mata. Kajian dijalankan bagi mengkaji kepentingan kefahaman ayat dan menganalisis pengamalannya dalam kalangan pelajar tahfiz. Kajian dijalankan berbentuk kualitatif dengan melihat pada kajian-kajian lepas, kitab-kitab muktabar dan pandangan ulama Islam. Hasil dapatan kajian, berdasarkan tinjauan kajian-kajian yang lepas, pengkaji menemukan kepentingan kefahaman ayat al-Quran sebagai elemen yang penting dalam pembelajaran dan penghayatan al-Quran lebih-lebih lagi kepada penghafaz al-Quran. Elemen kefahaman ayat-ayat al-Quran ini masih kurang diberi perhatian dalam pembelajaran tahfiz. Kajian mencadangkan agar kajian yang lebih terperinci dijalankan akan datang bagi menambahbaik elemen kefahaman dalam pembelajaran tahfiz al-Quran. Kajian berharap dapat memberi maklumat penting dalam memperkasa dan menambah baik kaedah pembelajaran di institusi Tahfiz di negara ini.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mothar Rijan, Mohd Hakim hakimkuim@gmail.com Yakub, Mohd Asmadi UNSPECIFIED Ali Hassan, Ahmad Rozaini UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Qurʼan. Koran > Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Journal or Publication Title: | Journal of Contempory Islamic Studies |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Journal of Contempory Islamic Studies (JCIS) |
ISSN: | ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902 |
Volume: | 10 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 1-12 |
Keywords: | kefahaman, ayat al-Quran, pelajar tahfiz |
Date: | April 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62513 |