Abstract
Pemasaran halal di Malaysia merujuk kepada promosi dan penjualan produk atau perkhidmatan yang memenuhi keperluan halal dan mengikut prinsip Islam. Di Malaysia, pemasaran halal telah menjadi semakin penting memandangkan majoriti penduduknya beragama Islam dan cakna tentang pengambilan produk halal. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji berkaitan strategi pemasaran produk halal dan cabaran pemasaran produk halal di sebuah syarikat makanan yang dipilih oleh penyelidik iaitu Syarikat Mokti’s Ice Cream. Kaedah kajian yang digunakan oleh penyelidik dalam kajian ini ialah analisis kandungan kajian lepas dan temu bual separa struktur yang melibatkan seorang wakil daripada pihak syarikat Mokti’s Ice Cream yang merupakan individu yang mempunyai autoriti dalam pemasaran produk dalam syarikat. Dapatan kajian menunjukkan strategi pemasaran yang dilaksanakan oleh Mokti’s Ice Cream adalah dengan kaedah pengiklanan, mendapatkan pensijilan halal, kolaborasi pemasaran dan penjenamaan. Manakala cabaran yang dihadapi dari segi kos pemasaran dan produk tiruan. Hasil kajian ini dapat memberi input kepada organisasi perniagaan berteraskan produk halal tentang pemasaran produk serta menyusun strategi agar cabaran-cabaran pemasaran produk halal dapat diatasi.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shahrom, Nur Fatin Nabilah fatinnabilahshahrom@gmail.com Zaidi, Najmi Azhar UNSPECIFIED Shamsuri, Abdul Hadi UNSPECIFIED Mohd Nazar, Muhammad Zarif Zufayrin UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Halal food H Social Sciences > HF Commerce > Marketing |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Journal or Publication Title: | Journal of Contempory Islamic Studies |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Journal of Contempory Islamic Studies (JCIS) |
ISSN: | ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902 |
Volume: | 10 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 1-10 |
Keywords: | Cabaran, pemasaran, produk halal, strategi |
Date: | April 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62000 |