Abstract
Pembudayaan penyelidikan dan penulisan di kalangan pensyarah universiti telah menjadi satu tuntutan dalam dunia pendidikan hari ini. Kertas kerja ini melaporkan hasil tinjauan tahap kompetensi pensyarah di Universiti Teknologi MARA Pahang dalam bidang penyelidikan dan penulisan yang mungkin mempunyai implikasi kepada trend aktiviti penyelidikan dan penulisan para pensyarah. Kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar dari pensyarah hanya berada di tahap berpengetahuan dalam kompetensi penyelidikan dan penulisan. Sementara peratusan responden yang berkemahiran dalam kedua-dua bidang ini adalah agak rendah. Dapatan ini mungkin boleh merungkai persoalan mengapa pembudayaan penyelidikan dan penulisan sukar dipraktikkan di universiti ini walaupun pelbagai strategi telah dirangka dan insentif diberikan. Hasil kajian ini juga mencadangkan bahawa pembentukan budaya yang dihasrat dan dicita-citakan itu dapat direalisasikan dengan mengenalpasti keperluan sebenar kompetensi pensyarah. Berdasarkan maklumbalas yang diterima, kertas kerja ini mencadangkan beberapa program yang boleh dijalankan untuk meningkatkan kompetensi pensyarah dalam kedua-dua bidang ini.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ariffin, Kamisah kamisah@pahang.uitm.edu.my Alias, Asmidar asmidar@pahang.uitm.edu.my Mohamad Bhkari, Norshariza nshariza@pahang.uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > College and university teachers L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Research L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Page Range: | pp. 11-19 |
Keywords: | Kompetensi, Penulisan, Penyelidikan |
Date: | 2009 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/59172 |