Abstract
Penggunaan merupakan peringkat terkahir dalam hierarki barang dan perkhidmatan selepas proses pengeluaran dan pemasaran. Dalam ekonomi Islam pengguna dan pengeluar mempunyai hubungan yang saling memerlukan walau- pun mempunyai peranan yang berbeza dari segi kegiatan ekonomi. Pengguna mempunyai berbagai kehendak untuk di- penuhi dan memenuhi kepuasan dalam sesuatu penggunaan. Penggunaan dalam Islam sesuatu yang istimewa kerana pengguna Islam ter- takluk kepada matlamat sehingga penggunaanya akan memberikan keberkatan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. Demikian pengguna Islam akan melengkapkan rangka kerja tindakan ekonomi Islam dengan menekankan prinsip kebenaran/hak Allah, kebersihan/kesucian barang, kesederhanaan, mantaat dan kemaslahatan serta etika dalam penggunaan.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mansor, Nuruul Hidayah UNSPECIFIED Tokiman, Nurul Azlin UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General) > Islamic philosophy B Philosophy. Psychology. Religion > BJ Ethics > Individual ethics. Character. Virtue. Including practical and applied ethics, conduct of life, vices, success, ethics for children |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
ISSN: | 2600-8289 |
Keywords: | Hierarki, Penggunaan Barang, Perkhidmatan, Islam |
Date: | 2019 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58111 |