Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab: kajian kes di UiTM Cawangan Melaka / Anuar Sopian dan Salmah Ahmad

Sopian, Anuar and Ahmad, Salmah (2012) Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab: kajian kes di UiTM Cawangan Melaka / Anuar Sopian dan Salmah Ahmad. In: 3rd International Conference on Public Policy and Social Science ( ICOPS 2012). Faculty of Administrative Science and Policy Studies, Melaka, pp. 398-413. ISBN 978-967-11354-5-7

Abstract

Kajian ini merupakan kajian kes satu tempat dan pelbagai kes. Data kajian ini diperoleh secara kuantitatif iaitu dengan menggunakan soal selidik dan juga secara kualitatif iaitu menggunakan teknik pemerhatian dan temu bual. Data-data kualitatif digunakan sebagai data sokongan dalam kajian ini. Kajian ini bertujuan untuk melihat tiga perkara utama iaitu kesediaan pensyarah bahasa Arab, kesediaan pelajar dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di UiTM Cawangan Melaka. Data kajian kuantitatif diproses secara manual bagi mendapatkan frekuensI. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pensyarah berminat dan bersedia untuk mengajarkan bahasa Arab. Mengikut persepsi pensyarah, para pelajar juga bersedia untuk belajar dan para pensyarah tidak menghadapi masalah dalam pengajaran Bahasa Arab. Kajian juga menunjukkan majoriti pensyarah yang mengajar Bahasa Arab adalah berkelayakan dan berpengalaman.

Metadata

Item Type: Book Section
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Sopian, Anuar
anuar_09@melaka.uitm.edu.my
Ahmad, Salmah
salni@ukm.my
Subjects: L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Melaka
P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language
P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language > Study and teaching
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies
Event Title: International Conference on Public Policy and Social Science
Event Dates: 15 - 16
Page Range: pp. 398-413
Keywords: Komunikasi dan bahasa Arab; Pelaksanaan; Pengajaran; Pembelajaran
Date: 2012
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/55373
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 55373.pdf] Text
55373.pdf

Download (97kB)

ID Number

55373

Indexing

Statistic

Statistic details