Abstract
Kajian ini merupakan kajian kes satu tempat dan pelbagai kes. Data kajian ini diperoleh secara kuantitatif iaitu dengan menggunakan soal selidik dan juga secara kualitatif iaitu menggunakan teknik pemerhatian dan temu bual. Data-data kualitatif digunakan sebagai data sokongan dalam kajian ini. Kajian ini bertujuan untuk melihat tiga perkara utama iaitu kesediaan pensyarah bahasa Arab, kesediaan pelajar dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di UiTM Cawangan Melaka. Data kajian kuantitatif diproses secara manual bagi mendapatkan frekuensI. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pensyarah berminat dan bersedia untuk mengajarkan bahasa Arab. Mengikut persepsi pensyarah, para pelajar juga bersedia untuk belajar dan para pensyarah tidak menghadapi masalah dalam pengajaran Bahasa Arab. Kajian juga menunjukkan majoriti pensyarah yang mengajar Bahasa Arab adalah berkelayakan dan berpengalaman.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Sopian, Anuar anuar_09@melaka.uitm.edu.my Ahmad, Salmah salni@ukm.my |
Subjects: | L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Melaka P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures > Arabic language > Study and teaching |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies |
Event Title: | International Conference on Public Policy and Social Science |
Event Dates: | 15 - 16 |
Page Range: | pp. 398-413 |
Keywords: | Komunikasi dan bahasa Arab; Pelaksanaan; Pengajaran; Pembelajaran |
Date: | 2012 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/55373 |