Lim, Zhe-Yu
(2021)
Pembelajaran jarak jauh terbuka (ODL): Pengalaman siswa guru Institut Pendidikan Guru (IPG) / Lim Zhe-Yu.
In: E-Proceeding 8th International Conference on Public Policy and Social Science (ICoPS) 2021, 27 Oktober 2021.
Abstract
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat daripada penularan Virus Covid-19 telah mewajibkan penutupan institusi pendidikan di seluruh Malaysia. Akibatnya, pembelajaran bersemuka telah beralih kepada Open and Distance Learning (ODL) untuk memastikan penerusan pembelajaran. ODL ditakrifkan sebagai proses pembelajaran yang memanfaatkan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) untuk memudahcarakan pembelajaran (Keegan, 1980; Berg & Simonson, 2016). Sejak dekad yang lalu, ODL menjadi semakin popular dalam institusi pengajian tinggi (IPT) di serantau dunia (Mahlangu, 2018) termasuk Malaysia (Tuan Fatma et al., 2019). Dengan pelaksanaan PKP, semua pengajar dan pelajar terpaksa menyesuaikan diri dengan ODL.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Lim, Zhe-Yu UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education L Education > LC Special aspects of education > Types of education > Humanistic education. Liberal education > Computer-assisted education L Education > LC Special aspects of education > Education extension. Adult education. Continuing education > Distance education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus |
Event Title: | E-Proceeding 8th International Conference on Public Policy and Social Science (ICoPS) 2021 |
Event Dates: | 27 Oktober 2021 |
Page Range: | pp. 350-353 |
Keywords: | Pembelajaran jarak jauh terbuka, ODL, siswa, guru, Institut Pendidikan Guru, IPG |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54526 |