Abstract
Penyampaian mesej yang berunsurkan keislaman untuk dijadikan milik bersama adalah tugas setiap komunikator Islam. Justeru, komunikator Islam seharusnya kembali kepada asas penyampaian maklumat yang dikenali sebagai disebut manhaj rabbanīyy demi mewujudkan komunikasi Islam yang berkesan. Kertas ini dikemukakan untuk membincangkan elemenelemen yang terkandung dalam manhaj rabbanīyy dan hubungannya dengan kredibiliti komunikator. Elemen-elemen berkenaan ialah al- hikmah, al-mauʿizah al-hasanah dan almujādalah. Seterusnya, perbincangan juga ditumpukan kepada faktor yang membentuk elemen kredibiliti komunikator Islam seperti amanah, benar, iman, dipercayai, adil, bertanggungjawab dan menggunakan kaedah yang baik. Semua elemen yang dikenalpasti adalah bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah serta kitab-kitab dakwah yang dijadikan pemboleh ubah kajian. Selepas itu, semua elemen disusun mengikut tema tertentu dan mendapatkan pengesahan daripada pakar rujuk daripada bidang pengajian Islam dan komunikasi. Dapatan kajian merumuskan kesemua elemen manhaj rabbanīyy dan kredibiliti komunikator Islam mempunyai nilai Alpha Cronbach yang sangat baik selain bacaan min yang agak tinggi. Melalui analisis faktor penerokaan, ketiga-tiga elemen manhaj rabbanīyy masih disahkan sebagai pemboleh ubah manakala tujuh elemen kredibiliti komunikator menjadi lima selepas dianalisis. Hasil analisis korelasi mendapati terdapat hubungan yang sangat tinggi antara pemboleh ubah manāhij rabbanīyyah dengan pemboleh ubah kredibiliti komunikator Islam dengan nilai pekali korelasinya ialah r=.828, P=<.001.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Suyurno, S Salahudin UNSPECIFIED Md Sharipp, Muhammad Taufik UNSPECIFIED Ridzuan, Abdul Rauf UNSPECIFIED Aini, Zulkefli UNSPECIFIED Meerangani, Khairul Azhar UNSPECIFIED Abdul Hamid, Mohammad Fahmi UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BH Aesthetics > Aesthetics. Philosophy. Methodology. Relation to other topics B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management > Communication |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Volume: | 4 |
Page Range: | p. 76 |
Keywords: | Kredibiliti komunikator; Manhaj Rabbāniyy; Komunikasi Islam; Korelasi; Analisis Faktor Penerokaan |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54310 |