Abstract
Amalan membaca buku adalah baik, bergantung kepada arah penerbitan buku itu. Terdapat pelbagai bentuk bahan bacaan terbit didalam pasaran sekarang. Setiap penerbitan buku itu mempunyai bentuk dan gaya yang berbesa, mengikut citarasa pembaca dan arah penerbitan sesebuah syarikat atau badan pengeluar bahan bacaan itu. Didalam pengeluaran sesuatu bentuk bacaan itu, sesebuah syarikat atau badan penerbitan selalu merancang dan membicarakan bagaimana penerbitan bahan bacaan mereka laris dipasaran. Disebabkan adanya persaingan di antara pengeluar, maka muncullah pelbagai bentuk bahan bacaan yang mempunyai perbezaan identiti, format, gaya dan bentuk bahan bacaan mengikut arah penerbitan itu. Perkembangan penerbitan itu tidak akan berkembang jika tiada perkembangan budaya, membaca. Tesis ini cuba menyingkap bagaimana rekabentuk kulit muka buku berperanan sebagai daya penarik kepada pembaca dan seterusnya mengalakkan lagi pemasaran buku, dengan bicara lain sebagai salah satu alat pemasaran buku. Semua individu didalam dunia penerbitan sangat menitik berat dan risau terhadap penghasilan rekabentuk kulit bacaan mereka kerana "mereka mengakui salah satu aspek keberkesanan didalam pemasaran buku ialah rekabentuk pada kulit buku, itu sendiri.
Metadata
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Zunib, Faizal Zamir 90124257 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Raja Yaacob, YM Raja Zahabuddin UNSPECIFIED |
Subjects: | N Fine Arts > NC Drawing. Design. IIlustration > Greeting cards, postcards, invitations, book jackets, etc. N Fine Arts > NC Drawing. Design. IIlustration > Drawing for reproduction. Illustration |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Art and Design |
Programme: | Diploma in Graphic Design |
Date: | 1994 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44274 |
Download
44274.pdf
Download (957kB)