Abstract
Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ (Sekolah Menengah IMTIAZ). Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Che Mat, Azman UNSPECIFIED Wan Adnan, Wan Ainun Sailah UNSPECIFIED Awang, Azarudin UNSPECIFIED Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Qurʼan. Koran B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Qurʼan. Koran > Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus |
Journal or Publication Title: | e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) |
ISSN: | 2006-9617 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 57-72 |
Keywords: | Kaedah; Hafazan, Al-Quran; Amalan |
Date: | 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43421 |