Abstract
Penyelidikan secara eksperimen sering dilakukan dalam penyelidikan berkaitan pendidikan. Namun begitu kaedah ekperimen terdedah kepada isu yang melibatkan kesahan disebabkan faktor-faktor ekstranus yang memberi pengaruh kepada dapatan kajian. Pengkaji terdahulu telah menggariskan 12 ancaman yang melibatkan kesahan dalaman. 12 ancaman ini telah dikategorikan kepada tiga pengaruh ancaman iaitu peserta kajian, rawatan dan prosedur. Artikel ini ditulis dengan tujuan untuk membincangkan bagaimana penyelidik menangani isu berkaitan dengan kesahan dalaman. Penyelidikan ini menggunakan pendekatan kuasi esperimen bagi melihat sejauh mana pengajaran dan pembelajaran secara atas talian melalui blended learning dapat memberi kesan kepada pembolehubah yang dikaji. Penyelidik juga turut menggunakan kursus pendidikan keusahawanan (ENT300) bagi semester Disember 2014 hingga April 2015 sebagai konteks kajian. Kesimpulan dan saranan untuk kajian akan datang juga turut dibincangkan di dalam kajian ini.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Nasirun, Noraini noraini305@perlis.uitm.edu.my Muhamad Noor, Sarina sarina@perlis.uitm.edu.my Yusoff, Rushami Zein rzy278@uum.edu.my Othman, Abdul Aziz abdaziz@uum.edu.my |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Management. Industrial Management H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) |
Journal or Publication Title: | ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ) |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ) |
ISSN: | 2289-2125 |
Volume: | 2 |
Number: | 2 |
Page Range: | pp. 90-97 |
Keywords: | Pendidikan keusahawanan, Kuasi eksperimen, Kesahan dalaman |
Date: | 2016 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42625 |