Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]

Firdaus, Firman Shakti and Yusoff, Rushami Zien and Md. Hussain, Muhammad Nasri and Mohd Asaad, Mohd Norhasni (2016) Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 86-97. ISSN 2289-2125

Abstract

Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam. Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Firdaus, Firman Shakti
firmanshakti@gmail.com
Yusoff, Rushami Zien
rzy278@uum.edu.my
Md. Hussain, Muhammad Nasri
mnasri@uum.edu.my,
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
mnorhasni@uum.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Management. Industrial Management
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Management. Industrial Management > Leadership. Transformational leadership
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
Journal or Publication Title: ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ)
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ)
ISSN: 2289-2125
Volume: 2
Number: 1
Page Range: pp. 86-97
Keywords: Kualiti perkhidmatan, Perspektif Islam, Tasawwur
Date: 2016
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 42436.pdf] Text
42436.pdf

Download (633kB)

ID Number

42436

Indexing

Statistic

Statistic details