Abstract
Sejak tahun 1980-an, enrolmen ke institusi pengajian tinggi (IPT) di Malaysia telah mencatatkan peningkatan yang amat pesat. Peningkatan dalam permintaan untuk pendidikan tinggi ini menunjukkan bahawa masyarakat semakin menyedari akan kepentingan pendidikan tinggi dalam menentukan status sosio-ekonomi masa depan anak-anak mereka. Perkembangan pendidikan tinggi telah menarik minat para ahli akademik dan peggubal polisi kepada isu-isu yang menjadi penentu kepada permintaan untuk pendidikan tinggi. Sebagai sebuah institusi yang memainkan peranan utama dalam pendidikan tinggi anak-anak Bumiputera, UiTM perlu mengatur strategi bagi menjamin peluang mereka untuk mendapatkan pendidikan tinggi. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan persepsi pelajar-pelajar Bumiputera di Sarawak mengenai pendidikan tinggi, amnya dan UiTM, khasnya. lanya juga bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang menentukan pemilihan IPT oleh pelajar-pelajar Bumiputera di Sarawak. Daripada kajian yang telah dijalankan, keputusan menunjukkan bahawa sebahagian besar pelajar-pelajar Bumiputera mempunyai aspirasi untuk menyambung pengajian ke IPT. Tambahan pula majoriti daripada mereka bercadang untuk melanjutkan pengajian ke UiTM. Faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan IPT pelajar-pelajar Bumiputera juga dikenalpasti.
Metadata
Item Type: | Research Reports |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hamali, Jamil UNSPECIFIED Juan, Delilah UNSPECIFIED Low, Kuek Long UNSPECIFIED Lo, Boon Heong UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Community colleges |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Research Management Institute (RMI) |
Programme: | Research Management Institute |
Keywords: | pengajian tinggi, IPT, bumiputera, pelajar bumiputera |
Date: | February 2003 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/28746 |
Download
LP_JAMIL HAMALI BRC B 03_5pdf..PDF
Download (1MB)