Abstract
Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkhidmatan telah digunapakai. Antaranya adalah aspek keyakinan, perkhidmatan fizikal dan tanggungjawab. Kaedah borang soal selidik telah digunakan untuk mengutip data. Data-data seterusnya dianalisis menggunakan statistik perihalan iaitu kekerapan dan peratusan. Kaedah ini seterusnya digunakan untuk menilai aspek kualiti perkhidmatan, aspek keyakinan dan aspek tanggungjawab. Hasil kajian mendapati ketiga-tiga aspek perkhidmatan fizikal, keyakinan dan tanggungjawab ini mempunyai hubungan yang positif dan berkait terhadap tanggapan ibu bapa mengenai tahap kualiti sesebuah pusat asuhan kanak- kanak dan tadika. Analisis data seterusnya juga mendapati penambahbaikan terhadap ketiga-tiga ini amat perlu dititikberatkan oleh pengelola pusat asuhan dan tadika tersebut. Ini kerana ketiga-tiga aspek ini amat berkait rapat dengan proses pembelajaran dan pembesaran bagi seorang kanak-kanak.
Metadata
Item Type: | Research Reports |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abu, Roziya UNSPECIFIED Mohamad Salleh, Musdiana UNSPECIFIED Shari, Sharunizam UNSPECIFIED Ahmad, Erni Arniza UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Personnel management. Employment management |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus > Research Management Institute (RMI), UiTM Cawangan Kedah |
Keywords: | Pusat Asuhan; Kualiti Perkhidmatan; Tadika |
Date: | May 2005 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120 |
Download
LP_ROZIYA ABU RMI K 05_5.pdf
Download (138kB)