Abstract
Objektif utama projek ini adalah untuk menaiktaraf ruang pameran Perodua yang sedia ada dengan mengaplikasikan konsep inovasi sesuai dengan matlamat korporat Perodua yang mahu menjadi antara syarikat automotif bertaraf antarabangsa yang mempunyai nilai kualiti yang terbaik untuk setiap pengeluaran keretanya. Pada hari ini, sesuai dengan keadaan pasaran yang mendapat sambutan menggalakkan daripada rakyat Malaysia, tidak mustahil apa yang diimpikan akan menjadi kenyataan. Aspek psikologi ruang juga diaplikasikan untuk menarik lebih ramai pelanggan membeli kereta-kereta keluaran Perodua. Selain itu, pengumpulan data dan maklumat samada secara cetak atau lisan telah dilakukan secara berulang-ulang untuk mendapat maklumat sacara terperinci mengenai Perodua dan cadangan rekabentuk yang akan dinaiktarafkan. Setiap rekabentuk yang dilakukan mengambilkira pelbagai aspek, mengapa ianya direkabentuk sedemikian rupa. lanya bermula dengan pencarian masalah, isu-isu yang timbul, komen-komen pengguna pegumpulan data-data yang relevan dan sebagainya. Tanpa masalah dan isu, rekabentuk yang berinovatif tidak mungkin akan dilakukan. Dengan adanya inovatif dalam rekabentuk, sesuatu tidak akan mati atau mundur dan inovatif sesuai dengan peredaran zaman yang serba canggih dan berteknologi sekarang ini. Untuk projek akhir ini.melalui kajian yang telah dibuat, terdapat beberapa masalah rekabentuk yang perlu dibaiki.Antara masalah rekabentuk yang ada di bilik pameran automobil Perodua sekarang ialah masalah aliran trafik, isu teknologi yang kurang dipraktikkan(‘information display ‘ dan ‘display system), isu psikologi dalam rekabentuk, isu ekologi(kaitan bangunan dengan alam persekitaran dan faedahnya), isu pengaruh sejarah tempatan dalam rekabentuk(penggunaan bahan tempatan atau motif), fasad bangunan yang tidak menarik, penggunaan bahan yang kurang sesuai dan praktikal dalam rekabentuk, isu 'gender’ dan isu ‘disability’. Rekabentuk yang akan dinaiktarafkan mengambilkira semua masalah yang timbul dan jalan penyelesaian yang sesuai dan terbaik telah diambil untuk dipraktikkan dalam rekabentuk yang dicadangkan. Jalan penyelesain seperti kaedah pameran kereta yang berteknologi dan ‘attractive’ penting untuk menarik minat pelanggan serta pelbagai jalan penyelesain lain yang diambil dan dibincangkan dalam topik ini berdasarkan rujukan, maklumatmaklumat yang relevan dan kajian yang telah dilakukan.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Aziz, Salmiah UNSPECIFIED |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture > Architectural drawing and design N Fine Arts > NK Decorative arts > Interior decoration. House decoration |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus > Faculty of Architecture, Planning and Surveying |
Programme: | Diploma in Interior Design |
Keywords: | Rekabentuk dalaman |
Date: | 2007 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/24897 |
Download
PPd_SALMIAH AZIZ AP 07_5.pdf
Download (133kB)