Abstract
Pembelajaran bahasa secara berpusatkan pelajar amat membantu untuk menguasai bahasa secara alamiah.Tugasan yang berbentuk aktiviti bahasa bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar bahasa mempraktikkan kemahiran bahasa secara berkesan.Namun hal ini tidak mungkin berjaya sekiranya aktiviti ini tidak dirancang dengan betul dan tersusun.Kajian ini bertujuan untuk mengukur pandangan kendiri pelajar berkait dengan penyediaan aktiviti bahasa dan pencapaian pembelajaran bahasa.Kajian ini mengedarkan soal selidik ke atas 330 orang pelajar yang mengambil bahasa Arab 2 & 3.Satu set soal selidik telah diedarkan untuk mendapatkan maklumbalas daripada pelajar terhadap aktiviti bahasa. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pelajar memberi maklumbalas positif terhadap aktiviti bahasa.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Che Mat, Azman UNSPECIFIED Yusoff, Muhammad Saiful Anuar UNSPECIFIED Awang, Azarudin UNSPECIFIED Abu Bakar, Ahmad Fakrulazizi UNSPECIFIED Musilehat, Nor Shaifura UNSPECIFIED Nukman, Ahmad Zulfadhli UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Study and teaching. Research L Education > LB Theory and practice of education > Curriculum |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka > Alor Gajah Campus |
Event Title: | 2nd International Islamic Heritage Conference (ISHEC 2017) |
Event Dates: | 14-15 November 2017 |
Page Range: | pp. 1089-1096 |
Keywords: | Pembelajaran berpusat; bahasa Arab |
Date: | 2017 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20242 |