Jaafar Sidek, Hamidah
(2003)
Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek.
Jurnal Intelek, 1.
pp. 127-141.
ISSN 2231-7716
Abstract
Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal.
Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Jaafar Sidek, Hamidah UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Perlis |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perlis |
Journal or Publication Title: | Jurnal Intelek |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Jurnal Intelek (JI) |
ISSN: | 2231-7716 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 127-141 |
Keywords: | Prestasi akademik pelajar; UiTM Arau; Rangsangan emosi; Pencapaian akademik pelajar |
Date: | 2003 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714 |