Abstract
Artikel ini menganalisis potensi, kelebihan, dan faktor kejayaan kritikal dalam Perdagangan Elektronik (e-dagang) bagi usahawan di Malaysia, yang beroperasi dalam ekosistem digital tanpa sempadan. Ledakan teknologi maklumat telah memposisikan e-dagang sebagai platform perniagaan yang strategik dan berdaya tahan, menawarkan keuntungan besar meskipun pasaran tradisional mengalami kemerosotan. Kajian menunjukkan bahawa kelebihan utama e-dagang adalah kos operasi yang rendah (mengurangkan kos buruh, sewa, utiliti, dan pengiklanan) serta membolehkan interaksi langsung antara usahawan dan pembeli. Untuk mencapai kejayaan dan mengekalkan pembelian ulangan, usahawan digital perlu menekankan tiga aspek utama: (1) Pengurusan Maklumat Produk yang Telus dan Terperinci, dengan visual yang lengkap untuk memenuhi jangkaan pembeli; (2) Penyediaan Nilai Tambah dalam Perkhidmatan Pelanggan, termasuk saluran maklum balas yang mesra dan penepatan jadual penghantaran bagi mengelakkan kekecewaan; dan (3) Jaminan Keselamatan Transaksi Dalam Talian, melalui laman web yang dilindungi dan menawarkan pelbagai kaedah pembayaran yang selamat. Tegasnya, e-dagang menawarkan ruang yang fleksibel untuk usahawan Malaysia meluaskan jangkauan produk ke peringkat antarabangsa, asalkan kekuatan platform ini diuruskan dengan strategik.
Metadata
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Ismail, Normala nmala391@uitm.edu.my |
| Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Small business. Medium-sized business > Malaysia H Social Sciences > HF Commerce > Marketing > Telemarketing. Internet marketing H Social Sciences > HF Commerce > Electronic commerce > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Johor > Segamat Campus |
| Journal or Publication Title: | Paradigma Johor: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development |
| ISSN: | 2682-7824 |
| Volume: | 13 |
| Page Range: | pp. 1-6 |
| Keywords: | Perdagangan elektronik, Keusahawanan digital, Strategi pemasaran, Keselamatan siber, Pengurusan pelanggan, Kos operasi |
| Date: | 2025 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/127545 |
