Faktor-faktor penyumbang kepada kemerosotan pencapaian akademik pelajar MDAB: kajian di UiTM Johor

Mohd Salleh, Rosnani and Shaari@Mat Saman, Nurulhasni (2012) Faktor-faktor penyumbang kepada kemerosotan pencapaian akademik pelajar MDAB: kajian di UiTM Johor. [Research Reports] (Unpublished)

Abstract

Kajian ini menumpukan kepada faktor-faktor utama yang menyumbang kepada kemerosotan pencapaian akademik pelajar di bawah program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) di Universiti Teknologi MARA (UiTM), Johor. Fokus ini didorong oleh pencapaian pelajar MDAB yang dilihat kurang memberangsangkan berbanding pelajar lain walaupun pelbagai kemudahan telah disediakan. Kajian ini mendalami permasalahan yang dihadapi oleh pelajar bagi mengenal pasti punca kemerosotan tersebut. Di samping itu, kajian ini turut menjelaskan latar belakang MDAB secara khusus, termasuk syarat permohonan serta keistimewaan dan kemudahan yang disediakan oleh UiTM kepada pelajar program ini. Akhir sekali, penulis mengemukakan beberapa cadangan penyelesaian terhadap punca permasalahan yang dikenal pasti bagi meningkatkan prestasi pencapaian akademik pelajar MDAB, khususnya di UiTM Johor.

Metadata

Item Type: Research Reports
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohd Salleh, Rosnani
UNSPECIFIED
Shaari@Mat Saman, Nurulhasni
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > General special. Methodology
L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology
L Education > LC Special aspects of education > Education of special classes of persons
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Johor > Segamat Campus
Keywords: Faktor kemerosotan, Pencapaian akademik, MDAB (Mengubah Destini Anak Bangsa), UiTM Johor, Prestasi pelajar
Date: 2012
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/127362
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 127362.pdf] Text
127362.pdf

Download (458kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:

ID Number

127362

Indexing

Statistic

Statistic details