Abstract
Artikel ini mendokumentasikan dan menganalisis faktor-faktor kritikal yang membawa kepada kejayaan perniagaan makanan berskala kecil, Warung Bihun Sup Mak Ani di Machang, Kelantan. Kajian kes kualitatif ini menunjukkan bahawa kelestarian dan pertumbuhan perniagaan yang diasaskan oleh Puan Ani ini didorong oleh tiga tunjang utama: (1) Konsistensi Kualiti dan Keaslian Produk melalui penggunaan resipi turun-temurun dan bahan-bahan segar; (2) Strategi Penetapan Harga Mampu Milik yang berjaya menarik pelbagai lapisan masyarakat; dan (3) Keberkesanan Pemasaran dari Mulut ke Mulut yang memperluas jangkauan pelanggan dari penduduk tempatan ke pelancong luar. Kisah kejayaan ini berfungsi sebagai model inspirasi keusahawanan bagi usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dalam sektor F&B, membuktikan bahawa dedikasi, semangat yang gigih, dan pengurusan yang cekap adalah penentu utama yang mampu mengubah minat menjadi perniagaan yang stabil dan berkembang maju.
Metadata
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Zahid, Putra Faizurrahman putraf278@uitm.edu.my Hassan, Norsilawati UNSPECIFIED Bustaman, Hasnun Anip UNSPECIFIED |
| Subjects: | D History General and Old World > DS History of Asia > Southeast Asia > Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements > Kelantan (Malaysia) G Geography. Anthropology. Recreation > GT Manners and customs > General special > Malaysia T Technology > TX Home economics > Cooking, Malay |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Johor > Segamat Campus |
| Journal or Publication Title: | Paradigma Johor: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development |
| ISSN: | 2682-7824 |
| Volume: | 12 |
| Page Range: | pp. 1-6 |
| Keywords: | Keusahawanan, PKS, Industri makanan, Pengurusan perniagaan kecil, Strategi pemasaran, Kelantan |
| Date: | 2024 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/127359 |
