Meningkatkan kecekapan murid tahun 6 menghadapi dunia VUCA melalui pendekatan pembelajaran inovatif

Samsuddin, Ismail and Zolkaflee, Zuraidawati and Tan, Keh Chin and Mohd Daud, Mohd Hanapi (2025) Meningkatkan kecekapan murid tahun 6 menghadapi dunia VUCA melalui pendekatan pembelajaran inovatif. In: The Fourth International Competition on Sustainable Education 2025, 20th August 2025.

Abstract

Kajian tindakan ini dijalankan bagi meningkatkan kecekapan murid Tahun 6 dalam menghadapi cabaran dunia VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) melalui pendekatan pembelajaran inovatif yang berteraskan kemahiran abad ke-21 dan matlamat Pembangunan Lestari (SDG). Berdasarkan refleksi pengajaran terdahulu, murid menunjukkan kesukaran dalam menyelesaikan masalah terbuka, kurang keyakinan diri, dan terlalu bergantung kepada guru dalam proses pembelajaran. Kajian ini menggunakan reka bentuk tindakan model Kemmis dan McTaggart (1988) yang melibatkan empat fasa utama: perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.Tinjauan awal menggunakan kaedah triangulasi secara pemerhatian, temu bual separa berstruktur dan ujian diagnostik telah mengenal pasti beberapa isu utama, antaranya ialah kelemahan dalam pemikiran fleksibel, pasif dalam kolaborasi, dan ketidakupayaan bertindak dalam situasi tidak menentu. Intervensi dilaksanakan melalui pelaksanaan strategi pembelajaran berasaskan projek, penggunaan Kad VUCA, Box of Challenge, dan Peta Minda Digital. Intervensi ini direka untuk memupuk pemikiran kreatif, daya tahan kendiri dan penyelesaian masalah secara aktif.Dapatan awal menunjukkan peningkatan dalam penglibatan murid, keyakinan untuk mencuba idea baharu, dan keberanian menghadapi cabaran tidak berstruktur. Kajian ini menyokong SDG 4 (Pendidikan Berkualiti), SDG 8 (Pekerjaan Layak dan Pertumbuhan Ekonomi) dan SDG 9 (Inovasi dan Infrastruktur), serta mengukuhkan hujah bahawa pendekatan pedagogi inovatif mampu menyediakan murid untuk masa depan yang lebih mencabar dan dinamik.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Samsuddin, Ismail
UNSPECIFIED
Zolkaflee, Zuraidawati
UNSPECIFIED
Tan, Keh Chin
UNSPECIFIED
Mohd Daud, Mohd Hanapi
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Study skills
L Education > LB Theory and practice of education > Educational tests and measurements
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Kuala Pilah Campus
Journal or Publication Title: The International Competition on Sustainable Education 2025 E-Proceeding
Event Title: The Fourth International Competition on Sustainable Education 2025
Event Dates: 20th August 2025
Page Range: pp. 655-659
Keywords: VUCA, pembelajaran inovatif, kemahiran abad ke-21, pendidikan lestari, kecekapan murid
Date: September 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/125967
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 125967.pdf] Text
125967.pdf

Download (1MB)

ID Number

125967

Indexing

Statistic

Statistic details